Nilai Nilai Pendidikan Dalam Sunnah Fitrah Mencukur Rambut Ketiak

Authors

  • Fitriana Yasintha Universitas Muhammadiyah
  • Chadiza Azzahra Lubis Universitas Muhammadiyah Riau
  • Nabila Azrilia Syahra Universitas Muhammadiyah Riau
  • Rawdia Tuzahara Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i1.331

Keywords:

Fitrah, Personal Appearance, Recommendations for Shaving Armpit Hair

Abstract

This research examines the importance of maintaining one's appearance or personal grooming which includes recommendations, including removing armpit hair. This study is included in the literature review, the focus of this study is hadiths related to self-care, the approach applied is maqasid al-syari'ah al-syatibi. In this research, it is stated that a person's appearance is part of beauty and in the Islamic religion, including manners or ethics, as part of natural human habits. This research uses qualitative research methods by using books, magazines and journal articles as the main source for obtaining information which is then codified and expressed in the form of research results. The results of this study show that the benefits of removing armpit hair are maintaining cleanliness and health, so shaving is considered a recommended and preferred action.

References

Algusni, I., Masduki, Y., Ahmad, U., & Yogyakarta, D. (2023). M a s l i q. 4, 151–167.

Anisa Mae Dilla. (2023). Mengoptimalkan Literasi Alquran: Mengeksplorasi StrategiPedagogis Dan Faktor-Faktor Sosial-Lingkungan Yang BerdampakPada Kemahiran Membaca Al-Quran Di Kalangan Siswa MadrasahTsanawiyah Al-Ihsan Tanah Grogot. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, Vol. 1 No. 7(3), 639–655.

Azzama, A., & Muhyani. (2019). Manajemen Masjid Jogokariyan Yogyakarta sebagai Pusat Kegiatan Masyarakat. Komunika: Juounal of Communication Science and Islamic Da’wah, 3(1), 197–205. https://jurnalfai-uikabogor.org/index.php/komunika/article/view/473

Bakir, I. A., & Hafidz, M. (2022). Konsep Kafa’ah Sebagai Upaya Membangun Ketahanan Keluarga Dalam Membentengi Campur Tangan Orang Tua/Mertua. Al-’`Adalah : Jurnal Syariah Dan Hukum Islam, 7(2), 204–232. https://doi.org/10.31538/adlh.v7i2.2516

Fadli, M., & Djollong, A. F. (2018). Konsep Pendidikan Islam Menurut KH. Ahmad Dahlan (The Concept of Islamic Education By KH. Ahmad Dahlan). Istiqra’, 5(2), 1–7. https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/445/370

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Hajar Munawaroh, U. (2021). Peran Orang Tua dalam Membentuk Karakter Anak sejak Masa Pranatal Sampai Usia 7 Tahun: Kajian Tafsir Tematik Studi Kisah Keluarga Ibrahim dan Keluarga. Ulumul Qur’an: Jurnal Kajian Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 1(1), 66–80. https://doi.org/10.58404/uq.v1i1.13

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Lubis, N. S. (2022). Pembentukan Akhlak Siswa di Madrasah: Kontribusi Lingkungan Sekolah, Kompetensi Guru, dan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 137–156. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).8847

Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.

Musrofa, A. (2020). Konsep Akhlak Mahmudah Dan Madzmumah Perspektif Hafidz Hasan Al-Mas’udi Dalam Kitab Taysir Al-Khallaq. Ilmuna, 2(1), 48–67. https://www.jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/ilmuna/article/view/138

Rasam, F., Interdiana, A., Sari, C., Program, D., Pendidikan, S., Universitas, E., Pgri, I., Tujuan, A., Menengah, S., Jakarta, K., & Kunci, K. (2018). Peran Kreativitas guru dalam penggunaan media belajar. Research and Development Journal Of Education, 5(1), 95–113.

Rofingah, S. (2022). Strategi Pembelajaran pada Mata Pelajaran Al Qur’an Hadits di Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(9), 3257–3269. http://www.ulilalbabinstitute.com/index.php/JIM/article/view/767

Syakhrani, A. W. (2019). Memperkuat Eksistensi Pendidikan Islam Di Era 4.0. CBJIS : Cross-Border Journal of Islamic Studies, 1(2), 57–69. https://doi.org/10.37567/siln.v1i2.90

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto Abu Hasan. (2016). Fiqih Ibadah. In Jurnal Energi Dan Manufaktur (Vol. 9, Issue 2). Nasya Expanding Manajemen. https://doi.org/10.22219/.v2i2.4219

Downloads

Published

2024-01-20

How to Cite

Fitriana Yasintha, Chadiza Azzahra Lubis, Nabila Azrilia Syahra, Rawdia Tuzahara, & Wismanto Wismanto. (2024). Nilai Nilai Pendidikan Dalam Sunnah Fitrah Mencukur Rambut Ketiak. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(1), 92–102. https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i1.331