Sistem Kebijakan Pengelolaan Pendidikan Dasar

Authors

  • Ayu Kartika Universitas Adzkia
  • Suryanti Eka Putri Universitas Adzkia
  • Rahmat Firmansyah Universitas Adzkia
  • Hafiz Hidayat Universitas Adzkia

DOI:

https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i3.451

Keywords:

Policy System, Management, Primary Education

Abstract

Basic education plays a central role in character building and preparing individuals for the future. To achieve optimal goals, the policy and management system of education (Pendas) must be analysed in depth. This study uses a qualitative method with a library study approach to evaluate the pros and cons of the Pendas policy system and Pendas management system. Content analysis of relevant literature revealed that the Pendas policy system provides clarity of national vision and educational inclusion, although it is prone to bureaucracy and slow in adaptation. On the other hand, the Pendas management system offers local adaptability and active participation, but may face inter-agency coordination challenges. This study provides in-depth insights into critical components such as curriculum policy, human resource management and education evaluation and highlights the need for integrative strategies to strengthen an inclusive and competitive education system.

References

Akib, H. (2012). Implementasi kebijakan: Apa, mengapa dan bagaimana. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Publik, 1(1), 1-11.

Anwar, M. E. (2017). Menelusuri Kebijakan Pendidikan Islam di Indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 3(05), 1-10.

Azhari, U. L., & Kurniady, D. A. (2016). Manajemen pembiayaan pendidikan, fasilitas pembelajaran, dan mutu sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 23(2), 1-10.

Bakry, A. (2010). Kebijakan Pendidikan Sebagai Kebijakan Publik. Jurnal Medtek, 2(1), 1-13.

Dewi, R. (2016). Kebijakan pendidikan di tinjau dari segi hukum kebijakan publik. Jurnal Ilmu Hukum, 7(2), 58-71.

Fatkuroji, F. (2017). Implementasi Kebijakan Pembelajaran Terpadu dan Minat Pelanggan Pendidikan. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 2(02), 28-40.

Hakim, L. (2016). Pemerataan akses pendidikan bagi rakyat sesuai dengan amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 1-10.

Hartono, Y. (2016). Pendidikan Dan Kebijakan Politik (Kajian Reformasi Pendidikan Di Indonesia Masa Orde Lama Hingga Reformasi). Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 6(01), 35-45.

Heriawan, I. (2018). Kebijakan Pendidikan Provinsi (SLTA dan SMK) dan Analisis SWOT di Kalimantan Timur. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 98-116.

Jelita, M., Ramadhan, L., Pratama, A. R., Yusri, F., & Yarni, L. (2023). Teori Belajar Behavioristik. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(3), 404-411.

Jones, C. O. (1979). American politics and the organization of energy decision making. Annual Review of Energy, 4(1), 99-119.

Junaid, H. (2016). Sumber, Azas Dan Landasan Pendidikan (Kajian Fungsionalisasi secara makro dan mikro terhadap rumusan kebijakan pendidikan nasional). Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 7(2), 84-102.

Kiwang, A. S., Pandie, D. B., & Gana, F. (2014). Kebijakan Publik dan Efektivitas Organisasi. Jurnal Kebijakan Publik, 5(3), 31-36.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Lazwardi, D. (2017). Manajemen kurikulum sebagai pengembangan tujuan pendidikan. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 7(1), 119-125.

Lukitasari, S. W., Sulasmono, B. S., & Iriani, A. (2017). Evaluasi implementasi kebijakan pendidikan inklusi. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 121-134.

Machali, I. (2015). Pendekatan Integrasi-Interkoneksi dalam Kajian Manajemen dan Kebijakan Pendidikan Islam. EL TARBAWI, 8(1), 32-53.

Nasarudin, T. M. (2016). Asas dan Norma Hukum Administrasi Negara Dalam Pembuatan Instrumen Pemerintahan. Jurnal Hukum Novelty, 7(2), 139-154.

Perdana, N. S. (2021). Aksesibilitas Memperoleh Pendidikan Untuk Anak-Anak di Indonesia. Jendela Kemendikbud.

Prasojo, L. D. (2010). Financial Resources Sebagai Faktor Penentu Dalam Implementasi Kebijakan Pendidikan. Jurnal Internasional Manajemen Pendidikan, 4(02), 1-10.

Pratama, A. R., Iswandi, I., Saputra, A., Hasan, R. H., & Arifmiboy, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E terhadap Aktivitas Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di SMA Negeri 4 Kota Bukittinggi. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(1), 16-28.

Rahman, H. (2014). Miskonsepsi Pendidikan Gratis. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 6(1), 36-45.

Rahmawati, D., & Anggraini, A. D. (2017). Evaluasi Program Kurikulum Berdasarkan Standar Isi, Standar Proses, Dan Standar Kompetensi Lulusan Di SDN Pisangan Timur 10 Pagi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 5(1), 34. https://doi.org/10.21009/jpeb.005.1.3

Riant, N. (2008). Kebijakan Pendidikan yang Unggul, Kasus Pembangunan Pendidikan di Kabupaten Jembrana, 2000—2006. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Risnawan, W. (2017). Peran dan Fungsi Infrastruktur Politik dalam Pembentukan Kebijakan Publik. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 4(3), 511-518.

Setiyawan, E. (2014). Implementasi Kebijakan Bantuan Pendidikan (Studi tentang Kebijakan Bantuan Pendidikan Masyarakat Kota Surakarta yang termuat dalam Peraturan Walikota Surakarta Nomor 11A Tahun 2012). Jurnal Administrasi Publik, 2(1), 122-128.

Solichin, M. (2015). Implementasi Kebijakan Pendidikan Dan Peran Birokrasi. Religi: Jurnal Studi Islam, 6(2), 148-178.

Sugiyono, P. D. (2010). Metode Peneliian. Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D.

Sulistyadi, H. K. (2014). Implementasi kebijakan penyelenggaraan layanan pendidikan inklusif di Kabupaten Sidoarjo. Kebijakan Dan Manajemen Publik, 2(1), 1-10.

Sutapa, M. (2008). Kebijakan pendidikan dalam Perspektif Kebijakan Publik. Jurnal Manajemen Pendidikan UNY.

Suyahman, S. (2016). Analisis Kebijakan Pendidikan Gratis Di Sekolah Menengah Atas Dalam Kaitannya Dengan Kualitas Pendidikan Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 1047-1054.

Yuliah, E. (2020). Implementasi Kebijakan Pendidikan. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum dan Pendidikan, 30(2), 16-40.

Published

2024-07-01

How to Cite

Ayu Kartika, Suryanti Eka Putri, Rahmat Firmansyah, & Hafiz Hidayat. (2024). Sistem Kebijakan Pengelolaan Pendidikan Dasar. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(3), 164–176. https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i3.451

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.