Karakterisasi Tes Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Tekanan Zat Berdasarkan Analisis Teori Respon Butir

Authors

  • Nofifah Ayu Universitas Pendidikan Indonesia
  • Winny Liliawati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Harun Imansyah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i1.325

Keywords:

problem solving skills, mix method, item response theory

Abstract

 Problem solving skills are one of the skills that a student really needs to survive in the 21st century. In order to have problem solving skills, of course a child must be taught and accustomed to practicing them from an early age starting from school. This research aims to determine the characteristics of the test instruments used to measure students' problem solving abilities based on item response theory analysis. This research uses a mix method with a sequential exploratory research design. This research used instruments that had been prepared by researchers which were then validated by experts and then tested on 130 students who had studied material on pressure in substances. The data obtained were analyzed using item response theory analysis, the GRM model (Graded Response Model). This research shows that the instrument prepared by the researcher is suitable for measuring students' problem solving abilities by having a validity value (0.89) and a b value or difficulty level in the range -2 to 2 which means good and can be used.

References

Angriani, A. D. (2018). Pengembangan Intstrumen Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 211-223.

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Jilid 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Chodidjah, I. (2017). Modul dan Pedoman Pelatian Fasilitatir Gerakan Literasi Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Dewayani, S. (2021). Inspirasii pembelajaran yang menguatkan literasi. Jakarta: Kemdikbudristek.

Fatimah, A. (2020). Revolusi Literasi. Magelang: Pustaka Rumah Cinta.

Mardapi, D. (2012). Pengukuran Penilaian Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Nuha Medika.

Pratiwi, R. (2021). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal edukasi dan Penelitian Matematika, 85-91.

Retnaningdyah, P. (2018). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMP.

Retnawati, H. (2014). Teori Respon Butir dan Penerapannya. Yogyakarta: Nuha Medika.

Rofiah, E. (2013). Penyusunan Instrumen Tes Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Fisika Pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika, 17.

Safarudin. (2012). Particial Credit Model (PCM) dalam Penskoran Politomi pada Teori Respon Butir. Jurnal Matematika, Statistika, dan Komputasi, 39-48.

Sudjana, D. N. (2006). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Susetyo, D. B. (2015). Prosedur Penyusunan & Analisis Tes untuk Penilaian Hasil Belajar Bidang Kognitif. Bandung: PT Refika Aditama.

Wibowo, T. E. (2021). Pengembangan Soal Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 145.

Zubaidah, S. (2014). Buku Guru Ilmu Pengetahuan Alam. Jakarta: Kemdikbud.

Downloads

Published

2024-01-22

How to Cite

Nofifah Ayu, Winny Liliawati, & Harun Imansyah. (2024). Karakterisasi Tes Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Tekanan Zat Berdasarkan Analisis Teori Respon Butir. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(1), 130–135. https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i1.325

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.