Penerapan Model ASSURE dengan Menggunakan Media Quizwhizzer dalam Pembelajaran Menganalisis Sistematika dan Kebahasaan Karya Ilmiah Kelas XI
DOI:
https://doi.org/10.59031/jkppk.v1i2.126Keywords:
ASSURE, Quizwhizzer, systematics of scientific work, language of scientific work, instructional mediaAbstract
The skills to analyze systematics and language of scientific work are very important for students to master. However, based on observations, several Indonesian language teachers at SMAN 4 Semarang still apply teacher-dominated learning, namely lectures and power points as learning media which make learning not student centered so that when participating in learning the students feel bored. Therefore, the ASSURE model was tested using Quizwhizzer media in learning to analyze the systematics and language of scientific work in class XI.MIPA3 SMAN 4 Semarang with the aim of creating student-centered learning, increasing student interest in learning and activeness, and optimizing student learning outcomes. This research method is descriptive qualitative with test and non-test instruments (questionnaire). Test instruments are used with test techniques as material for analyzing the effectiveness of the learning process. While the non-test technique is used with observation and questionnaire techniques as material for analyzing the characteristics of students and assessing the effectiveness of the learning process. The results of this study can be concluded that the ASSURE model with Quizwhizzer media is appropriately applied in learning to analyze the systematics and language of scientific work. The results of this study are useful as reference material in choosing learning models and media, especially learning models and media to analyze the systematics and language of scientific work.
References
Alfianistiawati, R., Istifayza, N., Prakris, M. A., & Kartika, F. (2022). Implementasi quizwhizzer sebagai media belajar digital dalam pembelajaran Sosiologi kelas X dan XI SMAN 8 Malang. Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 2(7), 698–706. https://doi.org/10.17977/um063v2i72022p698-706
Arianti, A. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181
Darlis, N., & Movitaria, M. A. (2021). Penggunaan Model Assure Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2363–2369.
Dasmo, Lestari, A. P., & Alamsyah, M. (2020). Peningkatan hasil belajar fisika melalui penerapan media pembelajaran interaktif berbasis ispring suite 9. Prosiding Seminar Nasional Sains, 1(1), 99–102. http://www.proceeding.unindra.ac.id/index.php/sinasis/article/view/3979/0
Dewi, R. K. (2021). Analisis Karakteristik Siswa Untuk Mencapai Pembelajaran yang Bermakna. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 5(2), 255–262. https://doi.org/10.31537/ej.v5i2.525
Faijah, N., Nuryadi, N., & Hetty Marhaeni, N. (2022). Efektiivitas Penggunaan Game Edukasi Quizwhizzer Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Teorema Phytagoras. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 117. https://doi.org/10.33087/phi.v6i1.194
Fikri, A., Alfiani, F., Faujiyanto, A., & Pertiwi, E. P. (2021). Kolaborasi Metode Diskusi dan Tanya Jawab untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Sejarah di MA Bahrul Ulum Kecamatan Dayun. Riau Education Journal (REJ), 1(1), 9–14. https://jurnal.pgririau.or.id/index.php/rej/article/download/6/2
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660
Iskandar, S., Rosmana, P. S., Fazriyah, A., Febriyano, A., & Rosyada, A. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran QuizWhizzer dan Kinemaster untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(2), 3339–3345. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.991
Hadana, H. S., Purwo, A., Utomo, Y., Sa'adah, N., & Ardyasti, T. (2023). Implementasi Media Canva pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Teks Negosiasi Kelas X SMA Negeri 11 Semarang. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 1(1), 126-142.
Lubis, D. M. R., Manik, E., Mardianto, & Nirwana Anas. (2021). Strategi Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Islamic Education, 1(2), 68–73. https://doi.org/10.57251/ie.v1i2.72
Magdalena, I., Fully Rizkiyah, D., & Waro, K. (2020). Meningkatkan Kualitas Mengajar Guru dengan Memperhatikan Tujuan Pembelajarannya di SD Bina Bangsa Kalideres Jakarta Barat. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(3), 473–486. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Maheni, N. P. K. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Di Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 11(1), 85. https://doi.org/10.23887/jjpe.v11i1.20077
Trias, M. M. (2022). Pengaruh Game Interaktif Quizwhizzer Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Materi Tata Surya Pada Siswa MTs Negeri Kota Probolinggo. Journal of Educational Sciences, 22(3), 34–47.
Mauliddiyah, L., & Wulandari, S. S. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Daring, Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Selama Pandemi Covid-19 di SMKN 1 Surabaya. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2213–2227. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2417
Muzakki, A., Zainiyati, H. S., Rahayu, D. C., & Khotimah, H. (2021). Desain Pembelajaran Model ASSURE Berbasis Multimedia pada Mapel Al-Qur’an Hadits. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(01), 149. https://doi.org/10.30868/ei.v10i01.1169
Najihah, M., Purwo, A., Utomo, Y., & Safitri, A. N. (2023). Pemanfaatan YouTube untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Teks Eksplanasi di SMP. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 1(2), 45-59.
Ningsih, R., Halim, S., Hanafi, A. H., & Dahlan, D. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Kebudayaan Islam di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Pendahuluan. Jurnal Penelitian, 3(2), 191–202.
Niswatin, K., Zainiyati, H. S., Al Hana, R., & Hamid, A. (2022). Desain Pembelajaran Model Assure Pada Materi Al-Quran Hadits Berbasis Video Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Penelitian, 15(2), 229. https://doi.org/10.21043/jp.v15i2.9590
Palahudin, P., & Ruswandi, U. (2021). Inovasi Pembelajaran Pai Berbasis Online Dengan Model Assure. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 1–11. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.10962
Rahim, A. R. (2020). Cara Praktis Penulisan Karya Ilmiah. Zahir Publishing.
Rakhmi, M. P., Purwo, A., Utomo, Y., Adiratna, A., & Ghufron, W. (2023). Pemanfaatan Google Form dalam Asesmen Diagnostik di SMA Negeri 11 Semarang. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 2(1), 115–126.
Sofyan, F. A. (2019). Implementasi Hots Pada Kurikulum 2013. Inventa, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.36456/inventa.3.1.a1803
Widyawati, T. K., Purwo, A., Utomo, Y., & Dewi, F. F. (2023). Pemanfaatan Google Form sebagai Media dalam Asesmen Formatif di Kelas XII IPS SMA Negeri 9 Semarang. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 1(1), 143-154.
Yuniartanti, R., Purwo, A., Utomo, Y., & Widyawati, N. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Quizizz sebagai Penilaian Harian Teks Persuasi pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Pecangaan. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 1(1), 113-125.