Penerapan Model ASSURE dengan Media Mentimeter pada Pembelajaran Karya Ilmiah Kelas XI SMA

Authors

  • Ayu Malia Universitas Negeri Semarang
  • Ellinia Ika Gustiani Universitas Negeri Semarang
  • Dwi Ratih Puspitasari Universitas Negeri Semarang
  • Dhini Huda Chasanati Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Diyamon Prasandha Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.59031/jkppk.v1i2.119

Keywords:

assure, minutemeter, learning media, interactive media, motivation to learn

Abstract

The educational process functions as the intellectual development and potential of students. The use of appropriate learning models or media can encourage the growth of students' enjoyment of the learning process, increasing learning motivation. This study applies the ASSURE learning model with Mentimeter media which can be accessed through each student's device. Menimeter media is used as a form of technology application in the learning process. Mentimeter can be used as an online presentation medium or presented in a quiz format to assess students' understanding of the material provided by the teacher (Zulfa & Huda, 2021). This study uses a qualitative research method with a descriptive approach method with research instruments that use test instruments and non-test instruments. The results of this study indicate that the ASSURE model with mentimeter media can be applied in learning to analyze the systematics and language of scientific work. The use of meter media in the learning process can motivate students in learning which affects the acquisition of learning outcomes.

References

Afifah, N., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(1), 33–42. https://doi.org/10.33578/kpd.v1i1.24

Andrini, V. S., & Pratama, H. (2021). Implementasi Quiz Interaktif dengan Software Mentimeter dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Mimbar Ilmu, 26(2), 287. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.36923

Darllis, N., F, F., & Miaz, Y. (2020). Pengembangan Desain Pembelajaran Model Assure Berbasis Problem Based Learning Menggunakan Komik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 334–342. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.689

Department for Transport. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang SISDIKNAS. News.Ge, d, https://news.ge/anakliis-porti-aris-qveynis-momava.

Faznur, lutfi syauki, & Jayanti, S. (2020). Pengaruh Model ASSURE Berbantuan Media Iklan Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Persuasi. Proceedings, 1(2), 141–146. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/7226/4454

Hasyyati, H., & Zulherman, Z. (2021). Pengembangan Media Evaluasi Menggunakan Mentimeter untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 5(4), 2550–2562. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1246

Kurniawan, D. A. (2020). Penggunaan Media Belajar Monopoli Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 10–15. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i1.720

Mediatama, A. (2023). Jurnal Pendidikan : IMPLEMENTASI MODEL ASSURE DALAM PENGEMBANGAN DESAIN PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS 3 SD NEGERI SUKASARI 5 KOTA TANGERANG Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Universitas Muhammadiyah Tangerang Email : [email protected] Vi.

Muawanah, E. I., & Muhid, A. (2021). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi Covid – 19 : Literature Review. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 12(1), 90–98. https://doi.org/10.23887/jjbk.v12i1.31311

Najihah, M., Purwo, A., Utomo, Y., & Safitri, A. N. (2023). Pemanfaatan YouTube untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Teks Eksplanasi di SMP.

Nurseto, T. (2012). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1), 19–35. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706

Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9–15. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i1.13293

Prasetyo, Y., Yektyastuti, R., Solihah, A., Ikhsan, J., & Sugiyarto, K. (2015). Seminar Nasional Pendidikan SAINS " Pengembangan Model dan Perangkat Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi " Magister Pendidikan Sains dan Doktor Pendidikan IPA FKIP UNS Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kimia Berbasis AND. Pengembangan Model Dan Perangkat Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi, November, 252–258.

Puspitorini, R., Prodjosantoso, A. K., Subali, B., & Jumadi, J. (2014). Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif Dan Afektif. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3), 413–420. https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.2385

Resti Nur Lailia Qodriani, Asrori, & Rusman. (2022). Implementasi Metode Pembelajaran Kuis Interaktif Berbasis Mentimeter pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 326–339. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).9689

Solikah, H. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Quizizz terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Teks Persuasif Kelas VIII di SMPN 5 Sidoarjo Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Bapala: Jurnal Mahasiswa UNESA, 7(3), 1–8. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/34508

Strauss, A., & Corbin, J. (2007). Teknologi, Badan Pengkajian dan Penerapan. Pengolahan Air Limbah Domestik Individual Atau Semi Komunal, 189–232.

Suginono. (2019). metode penelitian kualitatif kuantitatif dan r & d (Sutopo (Ed.); dua). ALFABETA.

Syahril. (2018). Pengembangan Desain Model Assure Pada Pembelajaran IPS SD/MI. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, 65–75. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/alawlad/article/view/1592

Syaputra, A. F., Mantasiah, R., & Rijal, S. (2020). Web-Based Mentimeter Learning Media in Learning German Writing Skills. Proceeding of The International Conference on Science and Advanced Technology (ICSAT), 1720–1727.

Tri Wahyuni1, Asep Purwo Yudi Utomo2 , Indah Fitrianingrum3, H. A. (2023). Implementasi Media Edulastic sebagai Instrumen Asesmen dalam Pembelajaran Teks Eksplanasi di SMP Negeri 2 Semarang. Journal of Social Humanities and Education, Vol. 2, No.

Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills, Enhanced Edition: Learning for Life in Our Times. 45–86.

Yuniartanti, R., Purwo, A., Utomo, Y., & Widyawati, N. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Quizizz sebagai Penilaian Harian Teks Persuasi pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 1 Pecangaan.

Zulfa, D. R., & Huda, N. (2021). Efektivitas Media Mentimeter Pada Pemahaman Materi Bahasa Arab Era Pandemi Covid-19. Alibbaa’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 24–39. https://doi.org/10.19105/alb.v2i1.4142

Downloads

Published

2023-04-30

How to Cite

Ayu Malia, Ellinia Ika Gustiani, Dwi Ratih Puspitasari, Dhini Huda Chasanati, Asep Purwo Yudi Utomo, & Diyamon Prasandha. (2023). Penerapan Model ASSURE dengan Media Mentimeter pada Pembelajaran Karya Ilmiah Kelas XI SMA. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(2), 79–90. https://doi.org/10.59031/jkppk.v1i2.119

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.