Analisis Metode Penerapan Strategi Bercerita Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Pemahaman Konsep Pembelajaran

Authors

  • Lutfil Amin STKIP PGRI Situbondo Indonesia
  • Moch. Fauzi STKIP PGRI Situbondo Indonesia
  • Mathori Mathori STKIP PGRI Situbondo Indonesia
  • Nasiruddin Nasiruddin STKIP PGRI Situbondo Indonesia
  • Miftahus Surur STKIP PGRI Situbondo Indonesia
  • Ahmad Hafas Rasyidi STKIP PGRI Situbondo

DOI:

https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i2.314

Keywords:

motivacy, Storytelling Method, Creativity, Students

Abstract

The background of this research is the low literacy culture of students, this can be seen from the reading interest of Indonesian children which is still relatively low. According to a UNESCO survey, Indonesian children only read 27 pages a year and the dominant reading time of around 0-2 hours per day is 63%, while reading longer than 6 hours per day is only 2%. The purpose of this study was to find out the application of the storytelling method in increasing children's literacy in Indonesian language subjects. This study used descriptive qualitative research, while data collection techniques were carried out through interviews and observation. The results of this study indicate that literacy has a broad scope, not only talking about reading and writing letters, but the ability to capture information with logical and critical thinking, which is ultimately able to use it effectively to achieve certain goals. One method of increasing literacy in children is the storytelling method. The conclusion of this study is that there is a change in verbal ability, creativity and critical thinking in contributing ideas and imagination in the classroom.

References

Ak, M. F., Darmayani, S., Nendissa, S. J., Arifudin, O., Anggaraeni, F. D., Hidana, R., Marantika, N., Arisah, N., Ahmad, N., & Febriani, R. (2021). Pembelajaran Digital. Penerbit Widina.

Apiyani, A., Supriani, Y., Kuswandi, S., & Arifudin, O. (2022). Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan ( PKB ) Guru Madrasah dalam Meningkatkan Keprofesian. 5, 499–504.

Arifudin. (2020). 314866-Psikologi-Pendidikan-Tinjauan-Teori-Dan-D3E9F192.Pdf.

Arifudin, O. (2019). Manajemen Sistem Penjaminan Mutu Internal (Spmi) Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi. Jurnal Ilmiah MEA, 3(1), 161–169. https://doi.org/10.31955/mea.vol3.iss1.pp161-169

Arifudin, O. (2022). Perkembangan Peserta Didik (Tinjauan Teori-Teori dan Praktis). In Widina Bhakti Persada.

Arifudin, O., Setiawati, E., Chasanah, D. N., Jalal, N. M., Ma’arif, M., Suwenti, R., Yenni, Y., Puspitasari, D., Aprina, A., & Rahmawati, H. K. (2021). Media Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini.

Artikel, I. (2017). Penggunaan Metode Cerita untuk Mengembangkan Nilai Moral Anak TK/SD INFORMASI ARTIKEL. 3(1).

Bahri, S. (2011). Psikologi belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Bahri, S. A., Badawi, B., Hasan, M., Arifudin, O., Fitriana, I. P. A. D., Arfah, A., Rambe, P., Saputri, A. N. C., Lestariningrum, A. I. P., Larasati, R. A., Panma, Y., Clara, H., & Irwanto, I. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis. In Pertambangan (Vol. 1).

Eka, P., Ayu, S., Language, B., & Childhood, E. (2019). PENTINGNYA PEMAHAMAN BAHASA TUBUH BAGI PARA GURU. 3(2), 29–36.

Fuadi, D. S., Akhyadi, A. S., & Saripah, I. (2021). Systematic Review: Strategi Pemberdayaan Pelaku UMKM Menuju Ekonomi Digital Melalui Aksi Sosial. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.21831/diklus.v5i1.37122

Hafidzoh Rahman, N., Mayasari, A., Arifudin, O., & Wahyu Ningsih, I. (2021). Pengaruh Media Flashcard Dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa Pada Materi Mufrodat Bahasa Arab. Jurnal Tahsinia, 2(2), 99–106. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.296

Hamzah B, N. M. (2019). EVALUASI DALAM PROSES PEMBELAJARAN Idrus L 1. Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran, 2, 344.

Hanafiah, Tentrem Mawati, A., & Arifudin, O. (2022). Implementation Of Character Strengthening In Boarding School Students. International Journal of Education and Digital Learning , 1(2), 49–54. https://ij.lafadzpublishing.com/index.php/IJEPD/index

Iverson, B. L., & Dervan, P. B. (n.d.). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. 7823–7830.

Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284

Jazilurrahman, J., Widat, F., Widat, F., Tohet, M., Tohet, M., Murniati, M., Murniati, M., Nafi’ah, T., & Nafi’ah, T. (2022). Implementasi Metode Bercerita dalam Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3291–3299. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2095

Mayasari, A., Pujasari, W., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Media Visual Pada Materi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 2(2), 173–179. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.303

Melatih, U., Berbicara, K., & Usia, A. (2022). Pembelajaran bercerita kelompok A TKIT Al-Irsyad Al-Islamiyyah Karawang yang meniti beratkan pada peletakan dasar kearah pertumbuhan dan perkembangan fisik tinggi supaya anak bisa mamiliki kecerdasan yang baik . dengan tujuan anak mampu membawakan cerita . 3(1), 37–44.

Nasem, Arifudin, O., Cecep, & Taryanan, T. (2018). Pengaruh Pelatihan Dan Motivasi Terhadap Produktivitas Kerja Tenaga Kependidikan Stit Rakeyan Santang Karawang. Jurnal Ilmia MEA (Manajemen & Akuntansi), 2(3), 209–218.

Nasser, A. A., Arifudin, O., Barlian, U. C., & Sauri, S. (2021). Sistem Penerimaan Siswa Baru Berbasis Web Dalam Meningkatkan Mutu Siswa Di Era Pandemi. Biormatika : Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 7(1), 100–109. https://doi.org/10.35569/biormatika.v7i1.965

Permatasari, A. N., Inten, D. N., Mulyani, D., & Rahminawati, N. (2017). Literasi dini dengan teknik bercerita. FamilyEdu: Jurnal Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 3(1).

Plutzer, M. B. B. and E. (2021). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. 5, 6.

Shell, A. (2019). Urgensi Dan Ruang Lingkup Perkembangan Peserta Didik.

Statistik, I. B. P. (2017). Potret Pendidikan Indonesia: Statistik Pendidikan 2016. (No Title).

Sulaeman, D., Yusuf, R. N., Damayanti, W. K., & Arifudin, O. (2022). Implementasi Media Peraga dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 71–77.

Susmaini, S. (2019). SEMANGAT KERJA GURU DAN DAMPAKNYA PADAHASIL BELAJAR SISWA. Hijri, 8(2), 122–135.

Tanjung, R., Arifudin, O., Sofyan, Y., & Hendar. (2020). Pengaruh Penilaian Diri dan Efikasi Diri terhadap Kepuasan Kerja Serta Implikasinya terhadap Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi, 4(1), 380–391.

Tanjung, R., Supriani, Y., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Manajemen Mutu Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 6(1), 29. https://doi.org/10.32529/glasser.v6i1.1481

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2019). Peran Konselor Dalam Mengembangkan Potensi Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 1(1), 92–100. https://doi.org/10.57171/jt.v1i1.45

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2020). Implementasi Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Tahsinia, 1(2), 138–146. https://doi.org/10.57171/jt.v1i2.189

Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621

Yoon, C. (2014). 済無No Title No Title No Title. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.

Yunita, Y., Fitri, F., & Zulfahita, Z. (2017). Peningkatan Keterampilan Membaca Ekstensif Menggunakan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching pada Siswa Kelas VIII D MTs Negeri Singkawang Tahun Ajaran 2016/2017. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(1), 12. https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v2i1.231

Downloads

Published

2024-01-21

How to Cite

Lutfil Amin, Moch. Fauzi, Mathori Mathori, Nasiruddin Nasiruddin, Miftahus Surur, & Ahmad Hafas Rasyidi. (2024). Analisis Metode Penerapan Strategi Bercerita Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Pemahaman Konsep Pembelajaran. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(2), 01–12. https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i2.314

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.