Perspektif Guru Terhadap Pembelajaran Seni Musik Dengan Pianika Kelas V MIS Al-Jihad Kota Palangka Raya

Authors

  • Weny Windasari IAIN Palangka Raya
  • Istiyati Mahmudah IAIN Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i2.387

Keywords:

learning, musical arts, piano

Abstract

Music arts education is an important part of the holistic development of learners, enabling learners to express themselves and develop musical as well as social skills. The purpose of this study is to explore the perspective of class V teachers on learning music with pianika at MIS Al-Jihad Palangka Raya City. Through a qualitative approach using interviews and observation, the study identified five main findings. Research results 1) The importance of music arts education in the holistic development of learners. 2) Improve students' technical skills in playing pianika. 3) Collaborative experience of learners through music art learning. 4) Benefits of playing pianika in the development of motor and musical skills of learners. 5) Challenges faced by learners in learning the art of music with pianika. This finding reflects the importance of learning music with pianika in developing students holistically, and students can develop creativity and express themselves through music. As a result, MIS Al-Jihad Palangka Raya City is expected to integrate this understanding in their learning approach, strengthening its commitment to overall student development.

References

Azmi, T., Adriaan, J. T., & Singgih Sanjaya, R. M. (2024). Penerapan Harmoni Extended Dalam Aransemen Piano Jazz Pada Lagu Rungkad Karya Vicky Prasetyo. Idea: Jurnal Ilmiah Seni Pertunjukan, 18(1), 39–48. Https://Journal.Isi.Ac.Id/Index.Php/Idea

Dewadi, F. M. (2021). Pembelajaran Dan Pengenalan Musik Dalam Melatih Daya Ingat Anak. Jeced : Journal Of Early Childhood Education And Development, 3(1), 15–23. Https://Doi.Org/10.15642/Jeced.V3i1.1163

Fadhilah, F., Desyandri, D., & Mayar, F. (2023). Penerapan Seni Musik Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 2946–2955.

Fadli, R. M. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54. Https://Doi.Org/10.21831/Hum.V21i1

Falma, F. O., & Putra, A. H. (2024). Seni Musik: Sebuah Alternatif Dalam Meningkatkan Kecerdasan Kognitif Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 4228–4234.

Haryono, E. (2023). Metodologi Penelitian Kualitatif Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. An-Nuur, 13(2), 137–143.

Iraqi, H. S., Lena, M. S., Herdianti, F. D., & Dellava, S. N. A. (2023). Tantangan Guru Abad 21 Dalam Mengajarkan Muatan Sbdp Di Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 1–7.

Istiqomah, I. N., Yuliyatin, Y., & Mahmudah, I. (2023). Kegiatan Ekstrakurikuler Mewarnai dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa Kelas I MIN 2 Kota Palangka Raya. Jurnal Riset Rumpun Seni, Desain dan Media, 2(1), 92-97. DOI: https://doi.org/10.55606/jurrsendem.v2i1.1079

Jelita, M., Ramadhan, L., Pratama, A. R., Yusri, F., & Yarni, L. (2023). Teori Belajar Behavioristik. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(3), 404–411.

Madina, A., Ardipal, A., Hakim, R., & Miaz, Y. (2021). Pendidikan Karakter Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Seni Musik Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3134–3141. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i5.1293

Mahmudah, I. ., Rahmah, S., Azizah, A., & Naulia, E. . (2024). Pembelajaran Ekstrakurikuler Menggambar Dan Mewarnai Terhadap Hasil Prestasi Di MIS Hidayatul Muhajirin. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 10(2), 155–163. https://doi.org/10.30738/trihayu.v10i2.16055

Meilyani, M., Nasution, M. A., & Wandani, R. R. (2023). Karakteristik Mata Pelajaran Seni Budaya Dan Keterampilan (Sbk). Journal Of Social Science Research, 3(2), 4476–4486.

Muyassarah, Naufal, R., & Mahmudah, I. (2023). Implementasi Ekstrakurikuler Qasidah Di MI Miftahul Huda I Kota Palangka Raya. Sasangga: Journal of Education and Learning, 1(1). https://sasangga.tfk.or.id/index.php/sasangga/article/view/1

Nadia, D. O., Desyandri, D., & Mayar, F. (2023). Pembelajaran Seni Musik Guna Meningkatkan Perkembangan Kognitif Siswa Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1118–1128.

Purhanudin, M. V., Harwanto, D. C., & Rasimin, R. (2023). Revolusi Dalam Pendidikan Musik: Menganalisis Perbedaan Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka Belajar. Tonika: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Seni, 6(2), 118–129. Https://Doi.Org/10.37368/Tonika.V6i2.569

Rizzkiya, L., & Aprianti, E. (2023). Kreativitas Seni Musik Anak Usia Dini Melalui Permainan Alat Musik Angklung. Ceria (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 6(5), 551–558.

Saputro, A., & Wijayanti, O. (2021). Tantangan Guru Abad 21 Dalam Mengajarkan Muatan Sbdp Di Sekolah Dasar. Jrip: Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(3), 51–59.

Savira, D., Sunaryo, S., & Sa’odah, S. (2023). Analisis Penggunaan Alat Musik Pianika Dalam Pembelajaran Seni Musik Kelas Vi Sdn Pinang 8 Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(3), 20974–20978.

Siregar, I. R., Roaina, L., Lubis, N. A., & Lubis, H. Z. (2023). Meningkatkan Kecerdasan Musikal Anak Usia Dini Melalui Alat Musik Pianika Di Tk Cambridge Binjai. Ijm: Indonesian Journal Of Multidisciplinary, 1(6), 2510–2516. Https://Journal.Csspublishing/Index.Php/Ijm

Suci, D. W. (2023). Penggunaan Seni Musik Dalam Mendukung Perkembangan Kognitif Dan Emosional Siswa Sd. Jurnal Pelita Ilmu Pendidikan (Jpip), 1(2), 49–52.

Sutikno, P. Y. (2020). Era Digital? “Pendidikan Seni Musik Berbasis Budaya” Sebagai Sebuah Inovasi Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Kreatif Jurnal Kependidikan Dasar, 11(1), 39–49.

Telaumbanua, S. M., Parinduri, D. A. F., Nasution, A. K. Br, & Lubis, H. Z. (2024). Pengaruh Penerapan Metode Bernyanyi Terhadap Perkembangan Kecerdasan Musikal Pada Anak Usia Dini. Journal On Islamic Education, 8(1), 27–33. Http://Studentjournal.Umpo.Ac.Id/Index.Php/Tarbawi

Yulia, R., Mayar, F., & Negeri Padang, U. (2023). Pengaruh Seni Musik Terhadap Karakter Siswa Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 2542–2550.

Downloads

Published

2024-03-09

How to Cite

Weny Windasari, & Istiyati Mahmudah. (2024). Perspektif Guru Terhadap Pembelajaran Seni Musik Dengan Pianika Kelas V MIS Al-Jihad Kota Palangka Raya. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(2), 126–134. https://doi.org/10.59031/jkppk.v2i2.387

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.